Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes.

Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!


 

Vad är motion och vad är träning?

Sänka sockret motiverar. Anna tränar fyra dagar i veckan. Fokus är att få ned långtidssockret och viktminskningen är så klart en bonus.

Din diagnos innebär en stor förändring. Det gör omläggningen av kost och träning också. Se till att lägga målen på en nivå som du tror är realistisk. Då är det enklare att se hur du utvecklas. Sätter du målen för högt är det lättare att tappa sugen och ge upp. Och är de är för lågt satta kanske du inte genomför de förändringar som du behöver.

Berätta gärna om dina målsättningar för familj och vänner. De kan stötta dig genom att vara mer aktiva tillsammans med dig och uppmuntra dig. Och konsultera alltid med din läkare eller diabetessköterska om du har frågor eller funderingar. Det är det de är till för.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen