Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 

Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Små förändringar ger stor effekt

Skriv ner allt du äter och dricker. Gunilla tipsar om att börja med att föra matdagbok, testa blodsockret före och efter maten och skriva ner allt och hur du mår för att få en helhetsbild.

Livsstilsförändringar kan ha större inverkan på din typ 2-diabetes och din kropp än du tror. Det betyder inte att du behöver ge upp alla dina favoriträtter eller att du måste börja springa maraton.

Ett tips för att de förändringar du behöver göra i din kost inte ska kännas alldeles för överväldigande är att vara realistisk och sätta små, specifika mål hellre än stora generella. Att ”inte ha smör eller margarin på frukostmackan” är till exempel enklare att komma ihåg och att mäta, än det mer generella målet ”att äta mindre smör.” Och du, glöm heller inte att bestämma hur du vill belöna dig själv! Det kommer att motivera dig att fortsätta. Se bara till att inte välja belöningar som gör ditt hårda jobb ogjort! 

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen