Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!


Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 
Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Har du kalorikoll?

Håll utkik efter nyckelhål. När Bengt köper mat letar han nyckelhål och försöker hålla sig till tallriksmodellen, men det är inte helt lätt ibland.

Fett är det näringsämne som ger oss mest kalorier per gram. Genom att dra ned på ditt fettintag minskar du effektivt ditt kaloriintag. Det fett du bör undvika är det mättade fettet som finns i till exempel feta mejeriprodukter som smör, helmjölk, grädde, crème fraiche, och dessertost, i charkuterivaror som korv, bacon och leverpastej och i choklad, chips, bullar och kakor. Ska du äta fett, ska du välja omättat sådant som finns i bland annat olja, flytande margarin och feta fiskar som lax, strömming, makrill och sill. Omättat fett finns även i nötter, frön och avokado.

Om du är överviktig och vill gå ned i vikt, är det ditt totala intag av kalorier i relation till hur mycket du rör dig som har avgörande betydelse. Det finns mängder av dieter. Vilken som passar dig kan bara du avgöra. Fråga din diabetesläkare, diabetessköterska eller dietist om råd.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen