Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 

Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Kost med förkortningar

Fasta tider är A och O. Gösta är noga med att äta fyra gånger om dagen. Rejäl frukost, ett litet mellanmål, huvudmål mitt på dagen och något lättare på kvällen.

Vanligtvis brukar personer med diabetes rekommenderas en kost med lågt fettinnehåll och ofta används då den så kallade tallriksmodellen. På senare år har olika dieter med lågt kolhydratinnehåll och högre fettinnehåll, mer kända som GI-dieter och LCHF-dieter, också visat sig kunna vara ett alternativ..

GI står för glykemiskt index och är ett sätt att klassificera kolhydrater efter kvalite och ursprungligen togs det faktiskt fram för att hjälpa personer med diabetes att uppehålla ett stabilt blodsocker.

LCHF står för Low Carb High Fat och är beteckningen för en diet med ett minskat kolhydratsintag och ett ökat fettintag som enligt Socialstyrelsen är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet för behandling av övervikt eller diabetes typ 2.

Även olika så kallade medelhavsdieter kan vara ett alternativ. Innan du väljer en diet, var noga med att prata med din diabetesläkare, sjuksköterska eller dietist.

Här är några tips att följa som kan vara bra oavsett vilken kost du väljer:

- Ät minst tre huvudmål mat om dagen och lägg gärna in två mellanmål.

- Prova frukt, fullkornsbröd, uppskurna grönsaker, nötter som mellanmål eller som tilltugg.

- Ät mer grönsaker, baljväxter som bönor, ärtor och linser och fisk.

- Unna dig en kopp kaffe. Fler än 2 koppar/dag har kopplats till lägre risk för framtida hjärt-kärlsjukdom.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen