Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kenneth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 

Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kenneth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kenneth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Hitta dina måsten och inten

Gjorde slut med sockret. Anna trappade ner på sitt sockerintag gradvis och tyckte att det gick förvånansvärt fort.

När det gäller kosten är det viktigast av allt att du hittar ett sätt att äta som får dig att må bra och som passar ditt liv. Här kan en dietist vara till stor hjälp med planeringen av dagens mål, anpassad efter just din situation. Din läkare eller diabetessköterska kan hjälpa dig att komma i kontakt med en dietist.

Här är några generella regler för vad du bör undvika:

- Ät inte för stora portioner. Du kanske äter ”nyttig” mat, men får i dig för mycket och därmed för mycket kalorier. Köp mindre tallrikar och lägg upp en portion vid varje måltid men undvik att ta om.

- Hoppa inte över en måltid. Det ger hjärnan ett starkt sug efter kaloristinna godsaker och snacks. 

- Undvik bufféer. Alltför många tillgängliga matalternativ leder ofta till att du äter för mycket.

- Dra ned på småkakor och söta och feta bakverk och försök att undvika godis och snacks.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen