Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 
Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Din kropp har mycket att berätta

Dina målvärden är helt unika. Linda berättar om vilka värden man mäter på vårdcentralen och säger att det är viktigt att ta reda på vilka dina är.

Ett BMI eller Body Mass Index, som förkortningen betyder, talar om för dig om du har en hälsosam vikt i relation till din längd. Ett hälsosamt BMI ska ligga mellan 18,5–25. Om det är över 25 skulle en viktnedgång troligen vara bra för din diabetes och för din hälsa.5 För att beräkna ditt BMI, ta din vikt i kilo (kg), dela den med din längd i meter (m) och dela resultatet med din längd i meter (m) igen.

Ditt midjemått är också en guide till en hälsosam kroppsstorlek. För fettet som sätter sig kring midjan ökar inte bara risken för hjärt-kärlsjukdomar, övervikten belastar även skelett leder och ligament. Bästa sättet att mäta ditt midjemått är att stå upp och placera måttbandet i höjd med naveln efter att du har gjort en normal utandning. Är du man och har ett midjemått över 102 cm, eller kvinna med ett midjemått över 88 cm, skulle en viktnedgång vara bra för din diabetes – och för din hälsa.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen