Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 
Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Träning kan vara så mycket

Skönt att få upp flåset utomhus. Bengt påtar gärna i trädgården, men håller igång genom gå stavgång, något han lärt sig på överviktsprogrammet han deltar i.

Träning har fullkompligt exploderat de senaste åren, med en uppsjö av spännande nyheter inom både gruppträning och spännande redskap som underlättar träning även hemma. Vad du väljer är helt upp till dig. Och ta inte i för mycket på en gång. Då är risken större att du tröttnar. Sätt realistiska mål för din träning, om du märker att det är lättare att börja med att vara aktiv i 10 minuter i taget, välj det alternativet. Det viktigaste är att du kommer igång och röra på dig. Prata gärna med din diabetessköterska eller läkare innan du sätter igång om du undrar över något.

Förutom de chanser till vardagsmotion som du kan få varje dag finns mängder av spännande träningsformer för alla. Här är bara några:

Stavgång – enkel, effektiv och skonsam träning som ökar din energiförbränning. 

Powerwalking – lågintensiv träning med helst mer än 110 steg i minuten för att öka energiförbrukningen.

Jogging – svenska folkets favoritsport framför andra. Viktigast av allt är ett par ordentliga skor. Börja med att gå och jogga och öka frekvensen i din egen takt.

Cykling – ett perfekt sätt att njuta av naturen och få motion på samma gång. Sätt upp ett mål, cykla själv dit eller se om det finns en motionscyklingsgrupp i ditt område.

Cirkelträning – gruppträning på gymmet, med olika styrke- eller konditionsövningar. Anpassas efter deltagarnas egna förutsättningar så att alla kan träna tillsammans.

Gruppträning – vissa blir mer motiverade av att träna tillsammans och utbudet är oändligt, från poweryoga och dans till innebandy och ryggympa. Kontakta din kommun och fråga vad som erbjuds i ditt närområde.

Simning - Motionssim är ett bra sätt att stärka kroppen och förbränna fett utan att slita på lederna och att räkna längder och tid är ett enkelt sätt att se framsteg. Avsluta med ett avkopplande bastubad.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen