Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 
Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kenneth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Blod eller bara svett?

Det finns inga genvägar. När Anna inte hinner träna försöker hon skapa träningstillfällen genom att t ex gå en längre väg hem när hon hämtar sin dotter på skolan.

Att komma igång och träna behöver inte vara så tufft som det låter. Den rekommenderade miniminivån för aktivitet hos vuxna, med eller utan diabetes, är 30 minuters rask promenad eller motsvarande (tillräckligt för att du ska bli svettig), minst 5 gånger varje vecka. Det går att kombinera med praktiska vardagsaktiviteter och med nöje! Simning, sällskapsdans, att leka med barnbarnen eller spela fotboll med familjen är nämligen också motion.

Du behöver alltså inte rusa iväg och gå med i ett gym det första du gör. Att börja gå eller cykla till affären eller arbetet istället för att ta bussen eller bilen är en bra start. Precis som att ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan, spela fotboll med familjen, simma, cykla eller dansa. Och att gräva och rensa ogräs i trädgården eller klippa gräset är faktiskt bra motion det också.

Om du är osäker på om du gör tillräckligt, skaffa en stegräknare eller sätt upp ett schema på väggen och notera varje gång du är aktiv på ett sätt som du inte brukar vara.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen