Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 
Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Börja med att sluta

Slutade röka innan han fick diagnosen. Kenneth tog omgivningens tvivel om att han kunde sluta röka som en sporre – och lyckades.

Att röka eller dricka överdrivet mycket är inte bra för någon, och att dra ner eller sluta kan vara svårt vara sig man har diabetes eller ej. Det gäller att hitta din egen anledning att sluta eller dra ner, sätta egna mål och hitta ett eget sätt att motivera dig.

Att minska rökning är, enligt Socialstyrelsen*, en av de viktigaste åtgärderna för att minska riskerna för komplikationer vid diabetes. När det gäller alkohol och diabetes finns det risker vid överdriven konsumtion, något som även kan leda till övervikt då alkoholhaltiga drycker innehåller många kalorier. Exempelvis så innehåller två burkar starköl lika många kalorier som en hel måltid. Enligt de nordiska näringsrekommendationer bör intaget begränsas till högst 10 gram alkohol per dag för kvinnor och högst 20 gram per dag för män. En flaska starköl (33 cl) eller ett glas vin (15 cl) innehåller cirka 15 gram alkohol.**

 

* Nationell Utvärdering 2011

** Livsmedelsverket, https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/alkohol---rad

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: SE-4906-04-19 Till toppen