Ta nästa steg! 

Mina framsteg-testet ger dig förslag på mål att sätta för nästa vecka när det gäller motion, kost, tobak och alkohol. 
Gör testet nu!

 

Anna, Bengt, Kennerth och Gösta har alla typ 2-diabetes. 
Här kan du se filmerna när komikern och författaren Anna-Lena Brundin följde med dem en dag och pratade träning, matlagning, rädslor och förhoppningar inför nästa steg i livet med typ 2-diabetes.


Anna vill ha perfekta värden

Annas personporträtt

Se hela filmen om Anna här!

Bengt tar en dag i taget

Bengt

Se hela filmen om Bengt här!

Kennerth berättar gärna om sin diabetes

Kenneth

Se hela filmen om Kennerth här!

Gösta vill leva som vanligt

Gösta

Se hela filmen om Gösta här!
 


 

Med många små insikter kommer man långt

Bytte till snus när han fimpade för gott. Gösta slutade röka för trettio år sedan och gick över till snus och han unnar sig ett glas vin eller en öl ibland. Man måste ha någon last, säger han.

Insikt är ett bra första steg på vägen mot alla typer av förändring. Börja med att föra bok över hur mycket du röker på en dag och fundera över hur din alkoholkonsumtion ser ut. Du upptäcker kanske att några av de cigaretter som du röker under en dag egentligen inte är så ”nödvändiga”, eller speciellt goda, och att du skulle kunna avvara dem. Eller att du kanske kan förändra ditt sätt att se på din alkoholkonsumtion.

Små mängder alkohol tros minska risken för framtida hjärt-kärlsjuklighet, men alkohol innehåller stora mängder kalorier som man ju ska undvika om man har typ 2-diabetes. Och alkohol kan även ge andra besvär, som till exempel känningar av lågt blodsocker. Har du frågor eller är orolig för din rökning eller alkoholkonsumtion ska du alltid fråga din läkare eller diabetessköterska och be dem om råd.

Publicerad: 2017-02-13 10:05, revision: 1034905.011_02/17SE Till toppen